سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع رم

حافظه ی رم چیست؟

حافظه RAM در حال حاضر به عنوان حافظه دسترسی تصادفی شناخته می شود از این رو آنها به عنوان SDRAM از نسخه های DDR1، DDR2 یا DDR3 نامیده می شود. آنها بر اساس پمپاژ دوگانه یا پروسه انتقال دوگانه کار می کنند. آنها قادر به ارائه دو انتقال داده برای هر چرخه زمانی در ثانیه می باشند.بخش اول از معرفی رم های لپ تاپ ، انواع رم لپ تاپ کدامند؟ به حافظه رم DDR1 اختصاص دارد .

  • اولین مدل های رم DDR یا DDR1 می باشد و متعلق به نسل اول در تکامل تکنولوژی SDRAM است
  • کهکشان کامپیوتر pcgalaxy.ir تعمیر کامپیوتر در محل و خدمات کامپیوتر در محل 
  • این حافظه دارای 200 پایه است و معمولا مدل زیر ساخته می شوند :
  •  DDR266 : این حافظه در فرکانس باس 266 MHZ راه اندازی می شود .
  • DDR333 : این حافظه در فرکانس باس 333 MHZ راه اندازی می شود .

معرفی انواع رم

 

کلمه ی اختصاری Random Access Memory یعنی حافظه با دسترسی تصادفی یا به طور ساده تر سلول های حافظه قابل دسترس است و یک نوع حافظه کوتاه مدت کامپیوتر محسوب می شود . رم را می توان از معروف ترین حافظه ی مورد استفاده در کامپیوتر دانست به همین دلیل در این بخش از مقاله کمک رایانه برتر می خواهیم شما را با رم کامپیوتر و انواع آن آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید .معرفی انواع رم کامپیوتر و ویژگی های آنبه طور کلی سه نوع مدل رم DDR1 ، DDR2 و DDR3  به عنوان حافظه کامپیوتر دانست که در دسته SDRAM  قرار دارد . کلمه ی DDR مخفف کلمه Double Date Rate Ram  که با استفاده از آن می توان دو داده در هر سیکل ساعت انتقال یا به معنای واضح تر دو برابر شدن پهنای باند SDRAM های قبلی بود .در مدل های دیگر رم DDR2  و DDR3 به ترتیب چهار داده و هشت داده در هر سیکل انتقال می یابد . با اینکه هر سه حافظه ذکر شده کارکرد مشابه ای در انجام عملیات دارند اما از لحاظ شکل ظاهری و طراحی عملکر نقطه مخالف هم هستند .

 

حجم حافظه یا رم کامپیوتر

 

از آنجا که واحد مقدار حافظه رم را گیگابیات می گویند،لپ تاپ بهار  با استفاده از سلول هایی که در تراشه های رم موجود است می تواند دیتا را به صورت موقت در خود نگه دارد . در واقع حافظه رم میزان همین سلول ها است و نشان دهنده حجم تراشه های ماژول است .از مهم ترین ویژگی های رم سرعت یا فرکانس رم است که واحد آن هرتز یا مگاهرتر است و در اصطلاح به باس Bus معروف است .همانگونه که گفته شد تفاوتی از لحاظ شکل ظاهری ، سرعت و انتقال دیتا میان رم های گفته شده است . فرقی که از لحاظ ظاهری میان این رم ها وجود دارد در محل شکاف بین پین ها است به این صورت که فاصله بین DDR و DDR2 کم است و خیلی به هم نزدیکند در صورتی که فاصله میان  DDR2 ، DDR3 و DDR4 زیاد است .سرعت DDR4 معادل 2133 مگاهرتز که بیشترین سرعت را میان بهترین رم های DDR3 دارد .حافظه یا رم به دو بخش اصلی خانه های حافظه و بافر ورودی و خروجی تقسیم می شود که این بخش ها در قسمت  داخلی ماژول رم وجود دارد . تفاوت در انتقال دیتا میان خانه های حافظه و بافر به صورت 2 بیتی است یعنی 2 بیت میان خانه های حافظه و بافر جابه جا می شود که در رم DDR4 چهار بیتی و در رم DDR3 به صورت 8 بیتی می باشد . در تفاوت بین انتقال دیتا رم DDR3 بیشتر از رم  DDR و DDR2 می باشارتقا و افزایش حافظه یا رم کامپیوتردر صورتی می خواهید رم خود را ارتقا دهید ابتدا باید قدرت CPU دستگاه را در نظر داشته باشید و از قدرت پردازنده دستگاه اطمینان پیدا کنید و بعد از آن می توانید رم را ارتقاء دهید . پیشنهاد می کنیم که قبل از تعویض ویندوز به ویندوز های بالاتر به فکر افزایش رم خود باشید .

 

شناسایی رم سازگار

 

اگر قصد دارید با خرید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید یکی از ویژگی هایی که هنگام خرید رم باید به آن توجه داشته باشید clock speed یا سرعت کلاک است. هر چقدر سرعت کلاک بالاتر باشد بهتر است چون که سرعت خواندن و نوشتن هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه دستورات سریعتر اجرا خواهند شد. شما با استفاده از برنامه هایی که در قسمت قبل به شما معرفی کردیم می توانید سرعت کلاک حافظه رم خود را مشاهده کنید. شما همچنین می توانید از این 6 روش برای پیدا کردن مشخصات کامپیوتر در سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و مک خود استفاده کنید.نحوه تشخیص رم ddr1, ddr2 و ddr3 به طور فیزیکی کار سختی نیست تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.روش شناسایی رم براساس شکافهمانطور که می دانید در بالای RAM های DDR1, DDR2 و DDR3 یک شکاف وجود دارد اما همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید فاصله این شکاف یا Notch ها با هم اختلاف دارند. ظاهرا شکاف DDR1 و DDR2 مشابه به هم به نظر می رسند اما شما در DDR1 این شکاف را بالای IC می بینید اما در DDR2 این شکاف از IC کمی دور است. شکل ظاهری DDR3 کاملا متفاوت است.همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید DDR3 تراشه های کوچکتر و مربعی شکل دارد. در DDR2 تراشه ها نسبت به DDR3 بزرگتر و نسبت به DDR1 کوچکتر هستند. از تفاوت دیگر DDR1 و DDR2 می توان به این مورد اشاره کرد که در DDR2 تراشه ها در مرکز RAM واقع شده اند اما در DDR1 این طور نیست و تراشه ها تقریبا نزدیک به لبه پایینی RAM است.تشخیص DDR رم براساس تعداد پیندر DDR1 ما 184 پین، در DDR2 ما 240 پین و در DDR3 ما 240 پین داریم.

 

خرید رم با کیفت

 

حجم حافظه مهمترین فاکتور تاثیرگذاری در کارآیی سیستم است . هر برنامه ای که در کامپیوتر اجرا می شود تعدادی از فایل های خود را بر روی حافظه (رم) می ریزد و مقداری از آن را اشغال می کند . بنابراین در صورتی که حجم حافظه شما کمتر از میزان مورد نیاز آن برنامه باشد در اجرای برنامه دچار مشکل می شوید . پس هنگام خرید رم به میزان حجم حافظه ای که برنامه مورد نظر شما به آن احتیاج دارد دقت کنید و میزان رمی بیش تر از آن خریداری کنید. حداقل حجم حافظه توصیه شده برای سیستم عادی که به گشت و گذار در اینترنت یا کار با نرم افزارهای آفیس و از این قبیل می پردازند ، 512 مگابایت برای ویندوز XP و یک گیگابایت برای ویندوز ویستا است . برای علاقه مندان به گیم و کاربران نرم افزارهای تخصوصی ، دو گیگابایت حافظه یک انتخاب مناسب و کافی به نظر می رسد .برای اجرای ویندوز 7 با کارآیی مناسب به طور متوسط به دو گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. البته این موضوع به معنی عدم اجرای ویندوز با یک گیگابایت رم نیست، اما کارآیی ویندوز با رم 2 گیگابایت بیشتر است. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد فضای بیشتری برای اجرای نرم افزارها در اختیار دارید در نتیجه به صورت همزمان برنامه های بیشتری را می توانید اجرا کنید. مثلا زمانی که در اینترنت مشغول گشت وگذار هستید یک برنامه پخش موزیک نیز فعال است و در عین حال آنتی ویروس نیز مشغول بررسی فایل ها است. حافظه های DDR2 در ظرفیت یک گیگابایت با حدود قیمت 20 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد و با توجه به برند رم این قیمت می تواند بیشتر یا کمتر هم باشد. اما به طور متوسط برای ظرفیت دو گیگابایتی به حدود 50 هزار تومان هزینه نیاز دارید.رم های DDR3 معمولی هم قیمتی مشابه مدل های DDR2 دارند و اختلاف چندانی بین آنها نیست. حتی گاهی اوقات این مدل ها ارزان تر از نسل قبلی هم هستند. اگر سیستم شما مجهز به رم های DDR3 است یعنی طی یکی، دو سال گذشته خریداری شده و تقریبا به روز است. بنابراین می توانید با ارتقای رم کارآیی آن را به راحتی افزایش دهید.در اولین گام از معرفی رم های لپ تاپ ، انواع رم لپ تاپ کدامند؟ باید از مدل رم ها اطلاع پیدا کنید . مدل رم ها عبارتند از DDR1، DDR2 یا ،DDR3  و همه آنها در دسته SDRAM قرار دارند.  اگرچه همه این سه نوع حافظه در انجام عملیات مشابه هم هستند.اما آنها دارای برخی تفاوت های در طراحی فیزیکی و طراحی عملکرد هستند. کهکشان کامپیوتر pcgalaxy.ir تعمیر کامپیوتر در محل و خدمات کامپیوتر در محل hsj.

 

فرکانس رم


فرکانس در رم ها سرعت را تعیین می کند و هر چقدر بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات و میزان پهنای باند بیشتری در اختیار خواهید داشت. اما این مورد باید با مادربورد نیز هماهنگ باشد. برای رم های DDR2 دو فرکانس 667 و 800 مگاهرتز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و برای رم های DDR3 نیز فرکانس های 1333، 1600 و 2000 مگاهرتز پرکاربرد هستند. برای خرید رم بهتر است در مورد رم های DDR2 از فرکانس 800 مگاهرتز استفاده کنید. اگر مادربورد با فرکانس پایین تری سازگار باشد هم مشکلی وجود نخواهد داشت و فرکانس رم به صورت خودکار حدود 130 مگاهرتز کاهش خواهد یافت.در مورد رم های DDR3 نیز فرکانس 1333 مگاهرتز بیشتر مورد استفاده است و اگر از فرکانس بالاتری استفاده کنید لازم است که حتما مادربورد با فرکانس جدید رم تنظیم شود. در غیر این صورت هزینه ای که انجام داده اید بیهوده خواهد بود. این کار نیز به راحتی قابل انجام است و از طریق بایوس مادربورد اجرا می شود.پیشرفت تکنولوژی طبق معمول ادامه داشت و در اواسط سال 2004 میلادی تکنولوژی های RAM های DDR2 به بازار معرفی شد.تکنولوژی RAM های DDR2 یک پروتکل نسل جدید محسوب می‌شد که بیشتر برای نیازهای بازار بازی‌های کامپیوتری به بازار ارائه شد. سرعت این حافظه های RAM نسبت به نسل های قبلی قابل مقایسه نبود و می‌توانست تا پهنای باند 8?5 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند.حافظه های RAM از نوع DDR2 دارای ماژول 240 پین هستند و قطعا سرعت بهتری نسبت به DDR دارند . این نوع حافظه‌ها می‌توانند چهار انتقال داده در یک پالس زمانی CPU یا در اصطلاح فنی four data transfer per memory clock cycle داشته باشند که تقریبا سرعت را نسبت به DDR ها دو برابر می‌کند. حافظه‌های DDR2 از دو کانال ارتباطی استفاده می‌کنند که در اصطلاح Dual Channel نامیده می‌شود و با اینکار شما هم نرخ انتقال بیشتری خواهید داشت و هم سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.حافظه های RAM از نوع DDR2 از مادربردهای قدیمی پشتیبانی نمی کنند و به نوعی می‌توان گفت Backward Compatible نیستند ، ساختار ماژول آنها کاملا با ساختار ماژول‌های DDR متفاوت است و بنابراین بر روی همان اسلاتی که DDR متصل می‌شود نمی‌توان آن را قرار داد. بنابراین شما نمی‌توانید حافظه‌های DDR را به DDR2 با داشتن یک مادربرد قدیمی بروزرسانی کنید.از سال 2007 میلادی به بازار ارائه شدند. حافظه‌های DDR3 به عنوان یک انقلاب در صنعت حافظه بعد از DDR2 معرفی می‌شوند ، این نوع حافظه ها از ولتاژ پایین تری نسبت به هم نوع های قبلیشان استفاده می‌کنند ، بنابراین برق کمتری استفاده می کنند و در این میان می توانند نرخ انتقال اطلاعاتی بالغ بر 12?8 دهم گیگابیت در ثانیه را در مدل DDR3 1600 ارائه بدهند.سیستم هایی که از DDR3 پشتیبانی می‌کنند می‌توانند ماژول‌های 1 و 2 و 3 تایی بصورت بانک در کنار هم داشته باشند. اگر سیستم شما این مورد را پشتیبانی کند ، سیستم شما می‌تواند چندین RAM از نوع DDR3 که هم Dual Channel هستند و هم Triple Channel را در کنار هم داشته باشند که سرعت و کارایی RAM شما را نسبت به داشتن فقط یک ماژول RAM بسیار بسیار بالاتر می‌برد.

 

 زمان تاخیر رم:


زمان تاخیر در رم ها به تعداد چرخه هایی گفته می شود که میان اجرای دستورات وجود دارد.برای عنوان مثال از وقتی که پردازنده دستور فراخوانی اطلاعات را ارسال می کند تا زمانی که این اطلاعات پیدا شده و به پردازنده ارسال شوند یک مکث بسیار کوتاه وجود دارد. رم ها در سیستم باید از نظر زمان تاخیر با یکدیگر هماهنگ باشند. بنابراین اگر یک رم جدید انتخاب می کنید بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید. در مورد رم های DDR3 اغلب از زمان تاخیر 9 و در مورد رم های DDR2 از زمان تاخیر 6 استفاده می شود.در مورد ارتقای رم موضوع هماهنگی مهم ترین چالش پیش روی خریداران است. رم های جدید علاوه بر اینکه باید با رم قبلی سازگاری داشته باشند لازم است که با مادربورد هم در هماهنگی باشند. به همین دلیل توصیه می شود رم های قبلی را از سیستم جدا کنید و رم های جدید را روی سیستم قرار دهید. البته این یک دستورالعمل پیشنهادی برای جلوگیری از تداخل رم های قبلی با مدل های جدید است و اگر مشکلی از بابت سازگاری وجود نداشته باشد نیازی به این کار نخواهد بود.مورد بعدی بحث تعداد کانال ها است. اغلب مادربوردها از چینش دو کانال پشتیبانی می کنند به این معنی که اگر دو یا چهار ماژول رم روی مادربورد قرار دهید با تقسیم اطلاعات میان این ماژول ها سرعت دسترسی و انتقال اطلاعات بیشتر می شود. پس اگر دو ماژول جدید خریداری کرده اید با اضافه شدن به یک ماژول قبلی می تواند روی کاهش سرعت رم ها موثر باشد. زیرا در این حالت چینش دو کانال سیستم بر هم خورده است. 

پیدا کردن مشخصات رم مورد نظر

این تازه سازی باعث می شود که این حافظه مدت زمان زیادی را صرف این کار کند که این امر باعث پایین آمدن سرعت عمل آن خواهد شد.حافظه ی ایستاStatic RAM -SRAM:فناوری حافظههای ایستا مانند حافظه های پویا مبتنی بر شارژ و دشارژ خازن نیست و سلولهای آن از تعدادی گیت منطقی به نام فلیپ فلاپ استفاده میکنند. یکی از ویژگیهای مهم این گیتهای منطقی، نگهداری دادهها بدون نیاز به تازه سازی آنها است و مادامی که جریان الکتریکی حافظه تأمین شود، داده ها در حافظه نگهداری میشوند. بنابراین تفاوت حافظه های پویا و ایستا در ساختار فیزیکی آنها میباشد.به نقل از تیم فنی آرکاسلولهای حافظه ی پویا (خازن ها) ساده تر و کوچک تر از سلولهای حافظه ایستا (گیتهای منطقی) هستند. یعنی در تراشه هایی با ابعاد مساوی، تعداد سلولهای حافظه پویای بیشتری نسبت به سلولهای حافظه ایستا قرار می گیرد. به همین دلیل از حافظههای پویا برای حافظههایی با ظرفیت بالا و ارزان که همان حافظهی اصلی باشد، استفاده میکنند و از آنجا که حافظه ایستا سریع تر و گرانتر است، از آن برای حافظه نهان استفاده میکنند.برابر میکند. حافظههایDDR2از دو کانال ارتباطی استفاده میکنند که در اصطلاحDual Channelنامیده میشود و با اینکار شما هم نرخ انتقال بیشتری خواهید داشت و هم سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.حافظه هایRAMاز نوعDDR2از مادربردهای قدیمی پشتیبانی نمی کنند و به نوعی میتوان گفتBackward Compatibleنیستند ، ساختار ماژول آنها کاملا با ساختار ماژولهایDDRمتفاوت است و بنابراین بر روی همان اسلاتی کهDDRمتصل میشود نمیتوان آن را قرار داد. بنابراین شما نمیتوانید حافظههایDDRرا بهDDR2با داشتن یک مادربرد قدیمی بروزرسانی کنید.حافظه های3DDRاز سال 2007میلادی به بازار ارائه شدند. حافظههایDDR3به عنوان یک انقلاب در صنعت حافظه بعد ازDDR2معرفی میشوند ، این نوع حافظه ها از ولتاژ پایین تری نسبت به هم نوع های قبلیشان استفاده میکنند ، بنابراین برق کمتری استفاده می کنند و در این میان می توانند نرخ انتقال اطلاعاتی بالغ بر 12.8دهم گیگابیت در ثانیه را در مدلDDR3 1600ارائه بدهند.

 

شناخت انواع رم در کامپیوتر

 

حافظه پویا همزمان با دستیابی تصادفیSynchronous DRAM -SDRAMمهم ترین دغدغههای طراحان سخت افزار رایانه و شاید مهمترین گلوگاه در طراحیهای جدید، استفاده از پردازنده های پرسرعت و اتصال آن به حافظه اصلی است. این اتصال، مهم ترین گذرگاه در کل سیستم رایانه است. از طرفی حافظه های اصلی در سالهای اخیر همچون سالهای گذشته همان حافظه پویا است. یکی از راههای کاهش مشکل اختلاف سرعت پردازنده ها و حافظه های اصلی، استفاده از یک یا چند سطح حافظه نهان و با سرعت بالا از نوع حافظه ایستا میباشد، ولی حافظه ایستا مقرون به صرفه نخواهد بود و از طرفی، گسترش ظرفیت حافظه نهان از کارایی آن می کاهد.با افزایش سرعت پردازنده هاو پهنای باند گذرگاه های سیستم و نیز افزایش ظرفیت حافظه ها، بانکهایSIMMدیگر پاسخگوی نیاز سیستم نبودند و طراحان، استاندارد جدیدی برای رفع نیازمندی های سیستم به نامDIMMارائه کردند.SDRAMها را در واقع میتوان جزو اولین نسل از حافظه هایRAMامروزی تلقی کرد ، پروتکل مورد استفاده در این تکنولوژی حافظهRAMتا سال 2002همچنان مورد استفاده بود اما بعد از آن دیگر تولید نشد و از رده خارج شد ، این پروتکل حافظهRAMامروزه منسوخ شده است.حافظه هایRAMاز نوعSDRAMصرفا دارای 168عدد پین بودند. SDRAMها فقط روی یک طرف از بورد خودChipپردازشی و حافظه داشتند بر خلاف نسل بعدی که در هر سمت دارای حافظه و چیپ هستند. SDRAMها در واقع پایانی بر نسل قدیم حافظه هایRAMدیروزی بودند.